Fotograf sau echipă?

December 27, 2019 , , Paul
camera, lumix, video, atomos, slider
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, cu lumina naturala, pe scaun, pe alb.

Articolul acesta este despre fotografie. Cum ajunge să se reflecte imaginea ta, după ce este refractată de lentilele obiectivului, pe senzorul camerei și de ce depinde succesul unei ședințe foto in locație.

Probabil după ce termini de citit vei spune “este evident” dar ai putea spune asta din perspectiva cititorului, nu a subiectului. Ei bine, ca să arăți cel mai “bine” în imaginile tale ai două variante.

Poți conștientiza că urmează să te expui, și îți propui să faci ce trebuie, pentru a poza cât mai bine în fața camerei. Faci câteva exerciții in fața oglinzii, cauți un tutorial despre cum să pozezi in fața camerei, probezi haine și testezi diferite culori. Dacă faci repetiții in fața oglinzii înseamnă că ești pragmatic și cumva intuiești că, la fel cum repeți un dans de nunta cu un coregraf (pentru dansul mirilor, spre exemplu) așa poți exersa și cum sa fi model in fața camerei. Ai toată admirația mea pentru asta.

La fel de bine, ai putea încerca să spui că se va ocupa fotograful de posing-ul meu. Ai putea fi îndreptățit să spui asta, în aceeași măsură în care lași frizerul să decidă aspectul tău capilar. Și pe croitoreasă o plătești dar totuși îi spui ce vrei. În cazul în care te lași pe mâna frizerului, trebuie să îți asumi rezultatul si probabil, depinzi de abilitatea lui și presupune că îi cunoști munca.

Aceste fotografii mi-au fost cerute în urma unei recomandări. Cornelia își sunase un prieten, iar prietenul m-a recomandat și așa am luat legătura. Am stabilit detaliile neținând cont de condițiile de lumină – eram pregătit cu luminile mele pentru ședință.

Selecția de aici am făcut-o eu și nu coincide cu selecția ei. Și aici este o scurtă filosofie despre cum te vezi și cum ești văzut, dar acesta este un alt subiect pentru un alt articol.

Pe scurt, referindu-ne doar la posing, aceste fotografii au fost cumva realizate în modul “ideal”. Cornelia și-a asumat ce știe în materie de posing, a acceptat, a exersat moduri de “stat la poză”, a probat haine, adică a făcut ce face un model profesionist, iar la ședință eu am completat minimal poziția ei.

Mai exact care a fost contribuția mea în această ședință: fără să văd locul în prealabil, am hotărât fără să testez la nesfârșit, locuri și poziții unde va sta subiectul. Am ținut cont de ce se vede în spatele subiectului – care va fi background-ul în imagini. Am ținut cont de caracteristicile luminii din acel loc (intensitate, formă și culoare). În mod conștient am venit cu o atitudine pozitivă și am motivat subiectul pe parcursul sesiunii. Am zâmbit în timpul ședinței pentru că în mod inconștient subiectul va copia vizual ce vede, respectiv starea mea de spirit. Am vorbit pe parcursul ședinței și am glumit pentru a detensiona subiectul. Din punct de vedere tehnic am ales diferite obiective pentru camera foto și am așezat lumina în pozițiile pe care le-am considerat. De asemenea am folosit setări pentru a capta lumina sau pentru a estompa detaliile din background.

Toate acestea le-am făcut timp de 60 minute, simultan. Asta, în timp ce Cornelia își făcuse în prealabil partea ei (ținută, machiaj, coafură, posing).

Singura chestie pe care aș fi făcut-o în plus: aș fi adăugat încă o abordare de luminat fotografia. Nu am făcut-o fiindcă nu am fotografiat cu asistent și nu am vrut să stric atmosfera din timpul sesiunii oprindu-mă în permanență să refac set-up-ul de lumini. Nici nu m-am rezumat la un singur loc (canapea, trepte, perete, șemineu) cum poate ar fi fost mai comod pentru mine, ci pentru a adăuga diversitate în setul de fotografii am ales să ne mutăm în diferite locuri.

Cele mai multe ședințe foto (studio sau locație, pentru copert6a de revistă, articol sau expunere) au loc într-un singur loc, cu un concept agreat, cu art director, make-up artist, hair style artist, asistent, model si eventual beneficiar, iar fotograful este parte a unei echipe.

In cazul de față am fost doar noi doi – fotograful și subiectul, fără hair style artist, fără makeup artist, fără art director care sa supervizeze ședința, fără asistent care să te ajute cu lumina, cu sugestii sau să îți dea echipament rapid. Fără să mă rezum la un singur loc în care poziționez luminile și am de controlat doar posing-ul (ceea ce ar face ca lucrurile să fie mai simple, mai comode, dar ar reduce din diversitatea setului de fotografii).

Puteam să abordez diferit ședința și să fac totul vintage, close-up-uri multe, alb negru mult, detalii care să dea o aură mistică subiectului, multă diafragmă deschisă. In schimb, am ales să fiu mai explicit, cu portret clasic. Am vrut să arăt evident, fără subtilități, trăsăturile subiectului în loc să fac detalii multe cu câmp de profunzime îngust. Acestea abordare mi-ar fi conferit mie, fotografului, o imagine de “artist” dar nu ar fi expus subiectul.

In concluzie, dacă mi-aș organiza o ședință foto în locație, m-aș asigura că fotograful știe să facă toate aceste chestii enumerate mai sus (creativitate și viziune, atitudine, tehnică, abilitatea de a se descurca singur, experiență cu oamenii, rapiditate).

Sper că nu te-ai plictisit citind dar m-am gândit că poate nu știai ce presupune o ședință de 60 minute și un set de imagini făcute în locație la lumină naturală plus artificială și nu știai că se poate și doar cu un singur fotograf în loc de o echipă.

Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, cu cartin in spate, in casa.
O doamna eleganta, cu par lung, negru, imbracata in culori deschise, fotografiata in casa, pe o canapea, cu lumina naturala.
Relaxare
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, in picioare, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, in picioare, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, pe canapea, in casa.
O doamna eleganta, cu par lung, negru, imbracata in culori deschise, fotografiata in casa, pe o canapea, cu lumina naturala.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, izolat pe alb, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, izolat pe alb, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, pe trepte, in casa.
Pe trepte.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, langa pian, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, langa, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, pe trepte, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, pe trepte, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, pe trepte, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, pe trepte, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, pe trepte, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, langa pian, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, pe trepte, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, pe trepte, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, pe trepte, in casa.
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, la lumina naturala, pe trepte, in casa.
Acasa
Doamna fotografiata minimalist, razand, cu par lung, negru, cu lumina naturala, pe trepte, in casa.
Pace

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.